Verstappen heeft zege nodig in Grand Prix van Monaco om Hamilton onder druk te zetten

Lewis Hamilton en Max Vertappen zullen in de Grand Prix van Monaco hun titanenduel om de wereldtitel voortzetten.
Tijdens de laatste Grand Prix van Monaco in 2019 eindigde Max Verstappen op plaats vier nadat hij een straftijd kreeg opgelegd van vijf seconden. Slaagt de Nederlander er deze keer wel in om Lewis Hamilton te kloppen?

De liefhebbers van Formule 1 worden sinds de start van het seizoen op hun wenken bediend. De titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen barstte van bij de eerste Grand Prix van Bahrein helemaal los en het ziet er niet naar uit dat de twee elkaar snel zullen lossen. Met een zege in de Grand Prix van Monaco zou Verstappen een sterk signaal uitsturen naar de almachtige Hamilton. Pakt Hamilton zijn derde opeenvolgende zege van het seizoen of slaagt Verstappen erin om de kloof te dichten? Afspraak op Bingoal om te wedden op de Grand Prix van Monaco en geniet van alle andere Formule 1 weddenschappen.

Halsbrekend circuit

De Grand Prix van Monaco is een meedogenloos monster dat elk jaar onervaren piloten verzwelgt. Met zijn krappe en bochtige circuit van amper 3,337 km wordt het ook beschouwd als de ultieme test voor de rijkunsten van de piloot en de behendigheid van de auto. Nelson Piquet omschreef de moeilijkheidsgraad van de Grand Prix van Monaco als volgt: het is alsof je met de fiets door je woonkamer rijdt. Het contrast met de omloop van twee weken geleden in Barcelona, met zijn flauwe bochten en een recht stuk van 612,5 meter, kan dus niet groter zijn.

Eigenlijk is het stratencircuit in Monte Carlo niet geschikt voor de organisatie van een moderne Grand Prix, maar door zijn status als historische race en zijn populariteit bij de piloten en bij het grote publiek knijpt de Fédération internationale de l’automobile (FIA) elk jaar een oogje dicht. 

De race van zondag zal zoals elk jaar beslecht worden in de kwalificaties. De deelnemers weten allemaal waar ze aan toe zijn, want inhalen in de smalle straten van Monaco is haast onbegonnen werk. Daarom is de pole position pakken een belangrijke voorwaarde om na 78 rondes als eerste door de bocht van Anthony Noghès te scheuren en de finishlijn te bereiken.

Wat voorafging

Zondag zal het op de dag af 28 jaar geleden zijn dat Ayrton Senna zijn zesde zege behaalde in Monaco en zijn voorgangers Graham Hill (5 zeges) en Michael Schumacher (5 zeges) voorbijstak. Anno 2021 kan Hamilton zijn vierde overwinning pakken in de klassieker – een niemendalletje in vergelijking met zijn acht zeges in de Grand Prix van Hongarije en zijn zeven stuks in de Grand Prix van Groot-Brittannië en de Grand Prix van Canada.

Met veertien punten achterstand zit Verstappen stevig in het spoor van Hamilton, maar de resultaten van de 23-jarige Nederlander verdoezelen de harde realiteit. In de vier verreden Grand Prixs is gebleken dat de RB16B van Verstappen veel trager is dan de wagen van Hamilton. In Monaco is de snelheid van de wagen geen doorslaggevende factor om te winnen en bij Mercedes beweren ze zelfs dat Red Bull de te kloppen ploeg is in het Prinsdom. Monaco is hoe dan ook een eerste belangrijke test voor Verstappen, die bij zijn debuut in 2015 meteen moest opgeven en nooit verder geraakt is dan een vierde plaats.

Charles Leclerc rijdt een thuiswedstrijd en gaat op zoek naar zijn eerste top 3-plaats sinds augustus 2020 in Silverstone. Sergio Perez, ploegmaat van Verstappen, moet bewijzen dat hij zijn kopman dit seizoen diensten kan bewijzen in de strijd om de wereldtitel.

Hoe presteren de oudjes?

Op Hamilton na houdt de oude garde van het Formule 1-circuit zich voorlopig gedeisd. Fernando Alonso (39 jaar), Kimi Räikkönen (41 jaar) en Sebastian Vettel (33 jaar) staan na vier Grand Prixs niet eens in de top tien van het klassement en de komende weken zal daar wellicht geen verandering in komen. Räikkönen en Vettel kunnen voorlopig niet volgen en staan respectievelijk veertiende en zestiende in de tussenstand. Als we enkel rekening houden met het potentieel van de wagen is Alonso de enige van de drie die meer mag ambiëren dan een plaats in de onderste tabelhelft. Op voorwaarde dat hij zijn Alpine A521 helemaal onder de knie krijgt. Met een tiende plaats in de Grand Prix van Emilia Romagna en een achtste plaats in de Grand Prix van Portugal heeft de Spanjaard er sowieso al een geslaagde comeback opzitten in de Formule 1 na een afwezigheid van twee seizoenen. En misschien kan Monaco hem inspireren om boven zichzelf uit te stijgen, want de Spanjaard won de race in 2006 en 2007.  

Jubileum in mineur

De legendarische Williams-stal rijdt in Monaco zijn 750e Grand Prix in de Formule 1 en voor de gelegenheid zullen de bolides getooid worden met het logo 750 Grand Prix en de namen van honderd fans. Maar de laatste zege van Williams in de Formule 1 dateert alweer van 13 mei 2012 toen Pastor Maldonado met drie seconden voorsprong op Ferrari-rijder Fernando Alsonso over de finishlijn reed op het Circuit van Barcelona-Catalunya.

De tijd dat Williams de Formule 1 domineerde is al lang voorbij. Na drie seizoenen aanmodderen, waarin het telkens laatste eindigde in het constructeurskampioenschap, is de enige ambitie van grote baas Jost Capito om een van zijn renners voor het eerst sinds juli 2019 in de top tien te zien eindigen.

De kans dat Nicholas Latifi of George Russell punten zullen scoren in Monaco is bijzonder klein,maar binnen het team trekt iedereen zich op aan het feit dat de FW43B performanter blijkt te zijn dan verwacht.

Het voorlopige klassement

Lewis Hamilton (Mercedes): 94 punten

Max Verstappen (Red Bull): 80 punten

Valtteri Bottas (Mercedes): 47 punten

Lando Norris (McLaren): 41 punten

Charles Leclerc (Ferrari): 40 punten

Total
0
Shares

Verhoogde noteringen BIJ BINGOAL  

Neem extra winsten via deze acties

ELKE DAG LEUKE CASINO-TOERNOOIEN 

Voor kleine en grote spelers in ons online casino.