Audi mikt op eerste titel in de Dakar-rally met 14-voudig winnaar Stéphane Peterhansel

Stéphane Peterhansel in actie met zijn Mini tijdens de Dakar-rally van 2021.
Vijftienvoudig Dakar-winnaar Stéphane Peterhansel won de vorige editie van de woestijnrally met Mini, maar stapte een tijdje geleden over naar Audi. Peterhansel moet het Duitse automerk een eerste titel schenken in de Dakar-rally.

Na een zenuwslopend Formule 1-seizoen, waarin de kemphanen Max Verstappen en Lewis Hamilton een hoofdrol opeisten, mogen de fans van auto- en motorsporten de komende twee weken hun hart ophalen aan de Dakar-rally 2022. En voor het derde jaar op rij heeft Saudi-Arabië de eer om de meest betoverende en sensationele rallywedstrijd ter wereld te verwelkomen.

Bij de wagens wordt het wellicht een strijd tussen Stéphane Peterhansel en Carlos Sainz. Bij de motoren, de koninginnenklasse van de Dakar-rally, mikt de Argentijn Kevin Benavides op een tweede opeenvolgendetitel in het Arabische koninkrijk.

Afspraak op Bingoal om te wedden op de Dakar-rally en geniet van alle andere sportweddenschappen!

Vernieuwd parcours

Twaalf etappes, 8375 km, waarvan 4258 km chronoritten, een proloog, een marathonetappe en een karavaan bestaande uit 500 voertuigen, Dat is in een notendopje de 44e editie van de Dakar-rally. Na de vorige editie weerklonk er kritiek vanuit het deelnemersveld dat er te weinig zandstroken waren opgenomen in het parcours en dat euvel werd dit jaar perfect gecorrigeerd door de organisatoren. Dit jaar maakt het tracé namelijk een ommetje in het zogenaamde Lege Kwartier, de grootste zandzee ter wereld die zich in het zuiden van Saudi-Arabië uitstrekt over een oppervlakte van 640.000 vierkante kilometer. In totaal werd het tracé voor 70 procent vernieuwd en zullen de piloten en hun crew het tegen elkaar moeten opnemen op verschillende soorten zand. Voor de deelnemers zal het vooral zaak worden om de juiste navigatiestrategie te kiezen en tijdens de ritten het juiste spoor te volgen.

Spannende wedloop

Net als vorig jaar zullen de honderden deelnemers de competitie aanvatten in de categorie voor motoren, auto’s, quads, SSV’s of vrachtwagens. Bij de motoren moet titelverdediger Benavides straks de strijd aangaan met een tiental andere motards die het potentieel hebben om te winnen. De wedstrijd bij de auto’s wordt in principe een wedloop tussen Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Nasser Al-Attiyah en Sébastien Loeb.  

Op een jaar na werd de hoofdprijs bij de vrachtwagens sinds 1994 uitgereikt aan een Tsjechische, Nederlandse of Russische bestuurder. De laatste vijf jaar ging de overwinning telkens naar een Rus en constructeur Kamaz en ook deze keer wordt het wellicht een Russische aangelegenheid.

Ten slotte is er ook de Classic Dakar, een parallelle wedstrijd voor auto’s en vrachtwagens die minimaal 30 en maximaal 40 jaar oud zijn. Het aantal deelnemers steeg van 24 in 2021 naar 150 dit jaar en voor die oldtimers werd een speciaal tracé uitgetekend met maximaal 300 niet geasfalteerde kilometers per dag, waarvan 80% chronoritten of zogenaamde navigatie-etappes zijn.

Primeur voor Audi ?

Peterhansel is al twee decennia hét gezicht van de Dakar-rally. De Franse vijftiger zegevierde al in Afrika, Zuid-Amerika en pakte vorig jaar zijn eerste titel in Saudi-Arabië. Vanaf zaterdag zal Peterhansel op zoek gaan naar zijn 15e titel in de Dakar-rally en zijn 9e achter het stuur van een vierwieler. Peterhansel ruilde zijn Mini JCW Buggy intussen in voor een Audi RS Q e-tron en moet samen met zijn copiloot Edouard Boulanger het Duitse automerk een eerste zege schenken in de Dakar-rally. Audi liet trouwens niets aan het toeval over want met Mattias Ekström, die voor het eerst de woestijnrally rijdt, en Carlos Sainz contracteerden de Duitsers twee andere kandidaat-winnaars.

Belgische delegatie

Niet minder dan 38 Belgen staan zaterdag aan de start van de Dakar-rally in Djedda en dat zijn er drie keer meer dan de 11 die vorig jaar het Arabische schiereiland doorkruisten. Na de vijf deelnames in 2020 is er dus voor het derde jaar op rij een stijging van het aantal Belgische inschrijvingen.

Met Walter Roelants (Husqvarna) en Mikael Despontin (KTM) en de debutanten Jérôme Martiny (Husqvarna) en Mathieu Liebaert (KTM) kregen maar liefst vier Belgische motards een ingangsbewijs voor de Dakar-rally. In de categorie SSV is het Belgische koppel Guillaume de MéviusTom Colsoul een gevaarlijke outsider voor de eindzege en bij de vrachtwagens zal Peter Willemsen (Iveco), die aan zijn 21e Dakar-Rally toe is, zich in het titeldebat mengen.

In de Classic Dakar wordt het duo Koen Wauters – Pascal Feryn,dat zich inschreef met een Toyota Landcruiser 100, de blikvanger in Saudi-Arabië. Voor Wauters wordt het zijn eerste deelname aan de legendarische rittenwedstrijd sinds 2012.

WK 2.0

Na jaren onderhandelen sloegen de Fédération internationale de l’automobile (FIA) en de Fédération internationale de motocyclisme (FIM), de twee grootste auto- en motorsportbonden ter wereld, begin december de handen in elkaar te slaan om de World Rally-Raid Championship te lanceren.

De Dakar-rally in Saudi-Arabië wordt de eerste manche van het gloednieuwe WK en daarna vallen er voor de autocoureurs en motards enerzijds en de constructeurs anderzijds punten te verdienen in de Abu Dhabi Desert Challenge (05/03 – 10/03), in de Rally Kazachstan (25/04 – 30/04), in de Andalucia Rally (07/06 – 12/06) en in de Rallye du Maroc (07/10 – 12/10). De komende maanden mogen de auto- en motorliefhebbers reikhalzend uitkijken naar duels tussen de beste piloten die voorheen enkel deelnamen aan wedstrijden van FIA of FIM. 

Het programma

01/01 Djedda – Ha’il (636 km, waarvan 19 km chronoritten)

02/01 Ha’il – Ha’il (546 km, waarvan 334 km chronoritten)

03/01 Ha’il – Al Artawiya (585 km, waarvan 339 km chronoritten)

04/01 Al Artawiya – Al Qaysumah (554 km, waarvan 368 km chronoritten)

05/01 Al Qaysumah – Riyad (707 km, waarvan 465 km chronoritten)

06/01 Riyad – Riyad (563 km, waarvan 348 km chronoritten)

07/01 Riyad – Riyad (635 km, waarvan 421 km chronoritten)

08/01 rustdag

09/01 Riyad – Al Dawadimi (700 km, waarvan 401 km chronoritten)

10/01 Al Dawadimi – Wadi Ad Dawasir (828 km, waarvan 394 km chronoritten)

11/01 Wadi Ad Dawasir – Wadi Ad Dawasir (490 km, waarvan 287 km chronoritten)

12/01 Wadi Ad Dawasir – Bisha (757 km, waarvan 374 km chronoritten)

13/01 Bisha – Bisha (500 km, waarvan 345 km chronoritten)

14/01 Bisha – Djedda (676 km, waarvan 163 km chronoritten)

Total
0
Shares

Verhoogde noteringen BIJ BINGOAL  

Neem extra winsten via deze acties

ELKE DAG LEUKE CASINO-TOERNOOIEN 

Voor kleine en grote spelers in ons online casino.